Giovanni Battista Guadagnini
Borgonovo Val Tidone, 1711–1786, Torino / Turin

Guadagnini blir en av de høyest skattede fiolinmakerne utenfor Cremona, etter at han i løpet av sine tidlige år i fødebyen Piacenza, utvikler en helt egen stil. I 1749 flytter han til Milano, hvor han jobber frem en mer uttrykksfull stil. I 1758, etter muligens å ha arbeidet noen tid i Cremona, finner vi ham i Parma under beskyttelse av mesenen hertug Don Felipe. I 1771, seks år etter hertugens død, flytter han til Torino hvor han tilbringer sine siste år. Familien hans fortsetter å bygge fioliner i fire generasjoner etter ham.

Guadagnini becomes one of the most celebrated and admired violin makers outside Cremona, after developing a unique style in his early years in Piacenza, his birthplace. In 1749, he moves to Milan, where he perfects his most lavish style. Some ten years later, after possibly having worked in Cremona, he is found in Parma enjoying the patronage of Duke Don Felipe. In 1771, six years after the Duke’s death, he moves to Turin, where he spends his final years. His family continues to produce violins over four subsequent generations.

Fiolin / Violin
1754
Milano / Milan
Spilles av / Played by Sara Övinge
Dextra Musicas samling / collection

Denne fiolinen, laget mens Guadagnini holdt til i Milano, er et eksempel på hans mest slående arbeid. Fiolinen med sin utsøkte røde lakkering er fortsatt tilnærmet perfekt stand. Les mer.

Made during Guadagnini’s Milan period, this violin represents his most refined work. With its beautiful red varnish, it is still in almost perfect condition. Read more.

Fiolin/ violin
1752
Milano / Milan
Spilles av / Played by Atle Sponberg
Dextra Musicas samling / collection

Mens den har mange likhetstrekk med fiolinen fra 1754, viser denne en mere utviklet patina, og i slitasjemønsterets tekstur ser vi fargedybden i lakklagene. Les mer.

While similar to Guadagnini’s 1754 violin, the varnish on this example is slightly more worn. The textured pattern in the back shows the depth of the coloured layers.  Read more. 

Bratsj / Viola
1784
Torino / Turin
Spilles av / Played by Catherine Bullock-Bukkøy
Dextra Musicas samling / collection

Dette er en av Guadagninis fineste bratsjer, laget i løpet av hans siste år i Torino. Den er typisk for den røffe og kraftfulle stilen han hadde i disse årene; beskjeden i størrelse, men likevel med klangmessig fylde. Den er bygget av nokså enkle treemner, men godt bevart og med den mørke rødbrune lakken helt intakt.  Les mer.

Made during his final years in Turin, this is one of Guadagnini’s finest violas. Of modest size but full-toned, it is typical of his rugged and powerful style in that period. Constructed from rather plain cuts of wood, it is well preserved with a full covering of dark red-brown varnish. Read more.

Cello
1783
Torino / Turin
Spilles av / Played by Torleif Thedéen
Dextra Musicas samling / collection

Dette instrumentet, en usedvanlig godt bevart cello fra Guadagninis senere år, eies av den store russiske virtuosen Mstislav Rostropovitsj fra 2000 og inntil hans død i 2007. Den er tidligere mye brukt i strykekvartetter, blant annet av den feirede Aeolian-kvartetten hvor den spilles på av den engelske cellisten Derek Simpson, og siden i en kvartett av Guadagnini-instrumenter satt sammen av en tysk samler. Les mer.

 Owned by the great Russian virtuoso Mstislav Rostropovich from 2000 until his death in 2007, this cello from Guadagnini’s last years is extremely well preserved. In the past it has featured widely in quartets, including the celebrated Aeolian Quartet, where it was played by the English cellist Derek Simpson, and subsequently in a quartet of Guadagninis assembled by a private German collector. Read more.

Foto/ Photo: Dextra Musica/ Richard Valencia, Ingels & Hayday