Gasparo da Salò
Salò, 1540–1609, Bréscia

Fiolin / Violin
ca. / c. 1560
KODE – Kunstmuseer og Komponisthjem, Bergen / KODE – Art Museums and Composer Homes, Bergen

Dette er en av de aller tidligste fiolinene vi kjenner til, ved siden av dem laget av Andrea Amati i Cremona. Den er første gang registrert i kardinal Aldebrandini fra Ravennas eie, og senere finner vi den en periode i Tyroler Landesmuseum. Fra en senere eier, Rhehazek fra Wien, finner den veien til Ole Bull i 1841, og enken hans donerer den så til Vestlandske kunstindustrimuseum i 1901.

One of the earliest known violins, alongside those made by Andrea Amati in Cremona. First recorded in the possession of Cardinal Aldebrandini of Ravenna, it is subsequently housed in the Tyroler Landesmuseum. From a subsequent owner, Rhehazek of Vienna, it passes in 1841 to Ole Bull, whose widow donates it to the West Norway Museum of Decorative Art, Bergen, in 1901.

Kontrabass / Double bass
Ca. / c. 1580   
Spilles av / Played by Dan Styffe
Dextra Musicas samling / collection

Dette enestående instrumentet, som opprinnelig ble laget som en violone, har vært i bruk siden 1500-tallet, altså minst like lenge som den vestlige klassiske musikken i streng forstand har eksistert, om ikke lenger. Giovanni Bottesini, en fremstående italiensk bassist og komponist på 1800-tallet, setter dette instrumentet særlig høyt. På 1900-tallet blir det spilt av jazzmusikeren Jack Fallon, som deltar i flere i plateinnspillinger med The Beatles i 1968. Les mer.

Originally made as a violone, this exceptional instrument has been in use since the 16th century, spanning the history of formal Western classical music and beyond. This instrument is admired by the great 19th century Italian bassist and composer Giovanni Bottesini. In the 20th century it is played by jazz musician Jack Fallon, who features in recording sessions with the Beatles in 1968. Read more.     

Hieronymus Amati II
1649–1740, Cremona

Kontrabass / Double bass
1690

Spilles av / Played by Kenneth Ryland
Dextra Musicas samling / collection

Hieronymus er Nicolo Amatis sønn og etterfølger. Kontrabasser fra Cremona er uhyre sjeldne, særlig fra 1600-tallet, og dette instrumentet synes å være unikt. Med bunn og sarger laget av ask, viser den særlig vakkert håndverk og det må formodentlig ha vært et prestisjefylt oppdrag. Les mer.

Hieronymus is the son and successor of Nicolo Amati. Cremonese double basses are exceptionally rare, especially so in the 17th century, and this instrument appears to be unique. Made of ash, the back and sides show particularly fine workmanship. This is presumably a prestigious commission. Read more.    

Francesco Rugeri
ca. / c. 1620–1698, Cremona

Cello
1690
Spilles av / Played by Johannes Martens
Dextra Musicas samling / collection

Rugeri er en produktiv cellomaker, og arbeider for en stor del i Amati-stilen. Denne celloen er kjent for den vakre bunnen laget av et enkelt stykke poppel, og den elegante snekken i valnøttre. Les mer.

Rugeri is a prolific maker of cellos, generally in the Amati style. This example is notable for the fine back made from a single piece of poplar and the elegant walnut head. Read more.

Foto/ Photo: Dag Fosse / KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Dextra Musica / Richard Valencia, Thomas Widerberg